tytul


Numer telefonu dla rodziców do kontaktu z wychowawcą w godzinach pracy: 883 783 833



04 maja 2020

Biało - czerwona flaga

Drodzy Rodzice,
Kochane Myszorki!

W tym tygodniu zaczynamy omawiać nowe tematy, które związane będą z Naszą Ojczyzną czyli z Polską. Mam nadzieję, że wiecie już dużo o kraju w którym żyjemy. Dzisiejsze zajęcia zacznijmy od zagadki


Wisi wysoko. 
Biało-czerwona. 
Często z wiatrem musi się zmagać.
 To symbol Polski, to nasza… (flaga).

******************************************************

Spośród flag różnych państw wskaż, która to flaga Polski. Mam nadzieję, że pamiętacie z czwartkowych zajęć jakie ma barwy.








*****************************************************

Zabawa kreatywna Biało-czerwone obrazki. 
Potrzebne będą białe zakrętki i czerwone zakrętki. Rodzic rozkłada przed dziećmi tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki i pyta, z czym kojarzą się im te kolory. Dzieci mają za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własny obrazek z zakrętek, wykorzystując do tego tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki. Opowiadają o tym, co ułożyły.


******************************************************

Drodzy Rodzice bardzo proszę, abyście przeczytali dzieciom opowiadanie E. Stadmuller pt.: Biało - czerwone i zadali im pytania dotyczące tekstu, które znajdują się pod opowiadaniem

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał: – Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem. – Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy! W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy. – Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami. Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu. Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach. – Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory… Ada poważnie kiwnęła główką. – Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą. – I co teraz? – zapytał tato. – Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech. Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie? 


Pytania kontrolne do wysłuchanego tekstu:

 - Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
 − Jakie kolory ma flaga Polski? 
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski? 
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami? 
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami? 
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy? 
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?


******************************************************

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę. 
Potrzebne będzie małe lusterko dla dziecka. 
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
 • Kolory flagi – Rodzic podaje kolory flagi. Gdy mówi biały – dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, gdy mówi czerwony – język opuszczają na dolną wargę. 
• Chorągiewki – tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dzieci poruszają językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego. 
• Lech, Czech, Rus jadą na koniach – dzieci naśladują osobno stukot kopyt koni każdego z bohaterów legendy. Przyklejają szeroko ułożony język do podniebienia i odbijają go, jednocześnie ściągając wargi w dziobek i rozciągając szeroko. 
• Orzeł – dzieci wysuwają język do przodu, unosząc jego czubek do góry, i poruszają nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
 • Wędrówka po Polsce – przy szeroko otwartej jamie ustnej dzieci wysuwają język do przodu i poruszają nim do góry, w dół, w prawą stronę, w lewą stronę. 

******************************************************

Bardzo proszę o zrobienie karty nr 15. Dzieci rysują flagę po śladzie , kolorują ją według podanego wzoru, kolorują plamy i podają nazwy kolorów. 


****************************************************

Dla chętnych dzieci podaję propozycję prac plastycznych oraz gorąco zachęcam do ich wykonania





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz