tytul


Numer telefonu dla rodziców do kontaktu z wychowawcą w godzinach pracy: 883 783 833



08 czerwca 2020

Poznajemy pojazdy

Drodzy Rodzice,
Kochane Myszorki!


Witam Wszystkich po weekendzie. W tym tygodniu rozmawiać będziemy o zbliżających się wakacjach. Dziś zaczynamy od środków lokomocji. Zapraszam.


Zapoznanie z różnymi środkami lokomocji.


 
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji, np.: samochód, samolot, pociąg, rower, autobus, żaglówkę, statek, kajak. Dzieci podają ich nazwy, mówią, gdzie można podróżować danym pojazdem (po ulicach, po wodzie, w powietrzu). Następnie Rodzic podaje nazwy środków lokomocji, dzieląc je rytmicznie (na sylaby), a dzieci wskazują odpowiednie pojazdy.















**********************************************

Zabawy konstrukcyjne - Transport.

Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.

**************************************

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem(dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci szeroko rozciągają wargi).

**************************************

Zabawa ruchowo-naśladowcza - Czym podróżujemy?

Rodzic  zaprasza dzieci w podróż i prosi, aby ruchem pokazywały pojazd, którym będą się poruszać.
Wyruszają z domu samochodem – dzieci biegają, naśladując rękami kręcenie kierownicą; zatrzymują się, zostawiają samochód na parkingu.
Wsiadają do samolotu. Samolot startuje (dzieci kucają), unosi się (dzieci biegną z rozłożonymi rękami) i ląduje (znów kucają).
Wsiadają do pociągu (ustawiają się jedno za drugim, poruszają się, trzymając się za ramiona).
Dojechały nad piękne jezioro, gdzie wsiadają do kajaka (maszerując, naśladują rękami ruch wiosłowania).
Rodzic  może zaproponować drogę powrotną, podczas której dzieci będą naśladowały kolejno pojazdy: kajak, pociąg, samolot, samochód.

********************************************

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc...          (wakacje)

****************************************

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje czytanego przez Rodzica.

– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam... – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało...
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.


 
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Rodzic zadaje pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?

*********************************************

Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?



 
Dzieci przyglądają się obrazkom. Rodzic podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki.                  (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty.             (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania.      (miasto)

 Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze. Technika i format dowolny.
Poniżej wklejam kilka propozycji prac.







 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz